De Hohenzollernbrücke in Keulen is niet alleen een technisch meesterwerk, maar ook een cultureel symbool van de stad.
Met haar imposante bogen en duizenden liefdesslotjes trekt de brug dagelijks zowel treinreizigers als toeristen die de Rijn willen oversteken of willen genieten van het uitzicht op de beroemde Dom van Keulen.
De brug werd gebouwd tussen 1907 en 1911 ter vervanging van de oudere Dombrücke, die het toenemende treinverkeer niet meer aankon. De Hohenzollernbrücke werd officieel geopend door keizer Wilhelm II en vernoemd naar het huis Hohenzollern, de dynastie van Pruisen en het Duitse Keizerrijk.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog bleef de brug lange tijd grotendeels intact, maar op 6 maart 1945 werd ze door de Duitse Wehrmacht opgeblazen om de opmars van Amerikaanse troepen te vertragen.
Kort na de oorlog werd een noodbrug geplaatst en in 1959 was de herbouw voltooid.
De brug is ongeveer 410 meter lang en bestaat uit drie grote stalen bogen. Dagelijks rijden er meer dan 1200 treinen overheen, waarmee het de drukste spoorbrug van Duitsland is.
Naast de spoorbanen zijn er voet- en fietspaden aangelegd, waardoor bezoekers de brug ook te voet kunnen verkennen.
Aan weerszijden staan vier imposante ruiterstandbeelden van Pruisische koningen en Duitse keizers, waaronder Wilhelm I en Frederik III.
Sinds 2007 is de brug beroemd om haar liefdessloten. Verliefde stellen bevestigen een slot aan de hekken en gooien de sleutel in de Rijn als symbool van eeuwige verbondenheid.
Inmiddels hangen er naar schatting 100.000 slotjes, samen goed voor tientallen tonnen extra gewicht, maar dat vormt geen gevaar voor de constructie.
De Hohenzollernbrücke is uitgegroeid tot een van de meest gefotografeerde plekken van Keulen. Het uitzicht op de Dom, de Rijn en de stad maakt de brug tot een geliefd decor voor toeristen en fotografen. Daarmee is de Hohenzollernbrücke niet alleen een vitale verkeersader, maar ook een levend symbool van liefde, geschiedenis en stedelijke trots.